خیام در همنشینی موسیقی فولکلور و الکترونیک

موسیقی خیامی ۸

در سال خیامی ۹۳ – ۹۴ چهار موسیقی خیامی تازه به دستم رسید. یکی هم با همه اشتیاقم نرسید و باید منتظر بمانم تا فیلم «رخ دیوانه» از پرده نمایش پایین بیاید و آهنگساز، تیتراژ پایانی این فیلم را منتشر کند. موسیقی خیامی شنیدنی به آهنگسازی «کارن همایونفر» و خوانندگی «کاوه آفاق»
اما همین فهرست در میان پرشمار آهنگ‌ها و ترانه‌ها و تصنیف‌های یک سال گذشته، خیلی پرتعداد نیست.
در این یک سال خیام به موسیقی‌های فولکلور و موسیقی‌های پاپ، راک و الکترونیک بیشتر راه داشته است. اتفاقا این موسیقی‌ها جایی با هم نشسته‌اند و موسیقی تلفیقی خیامی متولد شده.

ناگهان
از آلبوم «دینگه مارو»
خواننده: محسن شریفیان

dinque-marrow

در آلبوم «دینگه مارو» که محسن شریفیان در فاصله سال خیامی ۹۳ – ۹۴ منتشر کرد، قطعه «ناگهان» را می‌شنوید که تلفیقی از موسیقی بوشهری و هندی است. این آلبوم تلفیق موسیقی بوشهری و موسیقی‌های محلی ایرانی و ملل دیگر است.
در بروشور آلبوم این قطعه نوشته شده: نواختن فلوت در این قطعه روایتی از موسیقی عشایر بوشهر است. ورود کمانچه و در نهایت ساز طبلا و آواز هندی در همراهی آواز شروه دنیای سیال عشایر را نشانه رفته است.
خیام‌خوانی با سنت موسیقیایی بوشهری‌ها و آیین‌های اجتماعی آنها عجین است و عجیب نیست که شریفیان در هر آلبوم از رباعی‌های شاعر و فیلسوف نیشابور غافل نمی‌شود.

توسن
از آلبوم «از هیچ به هیچ»
خواننده: نوشین عابدی

from-void-to-void

هر چه تعداد خواننده‌های خیام‌خوان در این یکسال کم بود، در آلبوم «از هیچ به هیچ» جبران شده است. آلبومی با ۹ آهنگ که ۶ اثر با کلام خیام است و سه موسیقی کلام ندارد.
موسیقی این اثر تلفیقی از موسیقی الکترونیک و فولکلور است. اثری از گروه «باروت» به آهنگسازی «جواد صفری» و با صدای «نوشین عابدی».
آثار این آلبوم تجربه‌ای شنیدنی است در تلفیق موسیقی فولکلور و الکترونیک. چنان که علاقمندان به موسیقی فولکلور خیلی هم از همنشینی با موسیقی الکترونیک ناراضی نباشند. آنهم با تنبک‌نوازی «کامبیز گنجه‌ای»، سنتور نوازی «پدرام درخشانی»، کمانچه‌کشی «شروین مهاجر» و تارنوازی «میلاد درخشانی». کسانی که در موسیقی اصیل جایگاهی دارند و پایی هم در تجربه‌های تلفیقی دارند.

رقص شوخ
از گروه راک
خواننده: مصطفی حسینی

raak-band

«رقص شوخ» را از یک کلیپ تصویری برگرفتم. خیا‌م‌خوانی با موسیقی اصیل که خوب ساخته شده و خوب و روان و پرتحرک هم تنظیم شده. اما خواننده اثر «مصطفی حسینی» به پای موسیقی اثر نمی‌رسد و خواننده‌ای دیگر می‌توانست با اجرای دقیق و شمرده‌ی تحریرها به اثر تحرک بیشتری بدهد.

ترانه شماره دو خیام
آهنگساز: ساسان محبی
خواننده سوپران: کورینا هردن

khayam-no2

آخرین «موسیقی‌ خیامی» سال ۹۴ اثری است با عنوان «ترانه شماره دو خیام» که برای ارکستر زهی و سوپران تنظیم و اجرا شده است. آهنگساز و تنظیم کننده «ساسان محبی» و خواننده سوپران اثر «کورینا هردن» است.
بخشی از این اثر را با اجرای ارکستر زهی «سمپردپو» در وین پایتخت اتریش بشنوید.

* * *

گردآوری موسیقی‌های خیامی در «ماتینه» از سال ۸۹ آغاز شد و این سال ششم مرور موسیقی‌های خیامی است. اگر موسیقی خیامی شنیده‌اید که در این مجموعه گنجانده نشده، لطفا به من معرفی کنید.
مجموعه‌ی خیامی‌های سال‌های پیشین را اینجا بخوانید و بشنوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *